Photo
 
Pers
 
Contact
 
  Jonathan Wannyn
 
    
 
 

9999

director: Ellen Vermeulen, 2014 | productie: Associate Directors | docu, Sony F3, 1:2,35

'9999' daalt af in de vergeetput van België en kijkt enkele geïnterneerden, verkommerend in de gevangenis van Merksplas, recht in de ogen. De film verdwijnt mee achter slot en grendel, daar waar de tijd alle redelijkheid verliest, en vertelt over een onwezenlijk onrecht. We belanden in een enge wereld waar de verbeelding de realiteit noodgedwongen overstijgt en dwalen door een gevoelslandschap van mannen op de uiterste rand van de samenleving. In samenwerking met de liga voor mensenrechten.

Special Mention @ VISIONS DU REEL (Nyon, Zwitserland)

National Premiere @ MOOOV Festival (Turnhout, Belgium)

National Competition @ DOCVILLE (Leuven, Belgium)

Nomination Ensor @ FILMFESTIVAL OOSTENDE

   
 

SAKAWA

director: Ben Asamoah, in productie | productie: Inti Films / Pieter van Huystee Film | docu, Arri Amira, 1:2,35

   
 

DOEL, THE TOWN THAT WON'T DIE

director: Frederik Solberg, in postproductie | productie: Made In Copenhagen | docu, Sony Fs7, 1:1,85

   
 

FIELDS OF HOPE

director: Olivier Magis, in productie | productie: Clin d'oeil | docu, Sony Fs7, 1:1,85

“Fields of Hope” traces the tragic story of a small Creole community expelled from the Chagos Islands by the colonial British authorities between 1965 and 1973, so as to rent out the main island to the American Army.

As the expiry of the military lease draws near, the Chagossian refugees exhaust their last options to prevent it being renewed and fulfil their dream of returning home. This struggle, waged on legal, media and sporting battlefields, is embodied in the film by Sabrina Jean, leader of an association of Chagossian refugees in the UK.

Beyond Sabrina’s quest, “Fields of Hope” explores the need to mend the wounds of a traumatic communal heritage in order to pave the way for an optimistic future.

   
 

CATCH-19to25

director: Ellen Vermeulen , 2016 | productie: De Chinezen | Korte docu, s16mm, 1:1,85

   
 

HET MIRAKEL VAN ALMERIA

director: Moon Blaisse en Thomas Bellinck, in ontwikkeling | productie: | docu, Sony F3, 16:9

Documentaire reeks die zich afspeelt in een post-apocalyptisch landschap waar de problemen van Europa op dit moment op schokkende wijze samen lijken te komen. Hier, in het warmste en droogste deel van Spanje, ligt één van de grootste groentetuinen van Europa, een tuin die ons dagelijks voorziet van groenten en fruit aan bulkprijzen. Op satellietbeelden lijkt de regio net een besneeuwd berglandschap. Wanneer je inzoomt, blijkt de witte vlek echter te bestaan uit 46.000 hectare witte plastic zeilen. Deze witte plastic zee op de Zuidgrens van Europa vormt elke dag opnieuw het bizarre decor voor een onvoorstelbare botsing van globale krachten en massabewegingen, een verborgen arena waarin de grootste problemen van Europa zich blijven opstapelen: onze economische en ecologische crises, onze landbouw- en migratiecrises komen hier aan de kustlijn op schokkende wijze samen. 

   
 

MUSEE SENTIMENTAL

director: Marc Didden, 2016 | productie: De Chinezen | Korte docu, s16mm, 16/9

   
 

LITERAIRE MEESTERS - LIZE SPIT

director: Ellen Vermeulen, 2016 | productie: Offworld | korte docu, Arri Amira, 4:3

   
 

TERMINUS

director: Annabel Verbeke, 2016 | productie: De Chinezen | Korte docu, s16mm, 1:1,85

Uit de reeks 4x7 voor Canvas.

   
 

SCHOON DONKER

director: Katrien Feyaerts, in ontwikkeling | productie: | docu, SONY F3, 1:2,35

   
 

RAIN DOES FALL UPWARDS

director: Ellen Vermeulen, in ontwikkeling | productie: Inti-films/Peter Kruger | docu

Rain does fall upwards is een filmisch essay
over de voedingsbodem van het ideologisch terrorisme,
de destructieve gevolgen van een langdurige strijd op een gemeenschap en over de erfelijkheid van offerbereidheid en verzet.
Over de oorsprong van de terroristische daad.

Rain does fall upwards is de eerste film in een trilogie over terrorisme. 

   
 

FORBIDDEN PELGRIMAGE

director: Ellen Vermeulen, in pre-productie | productie: Inti Films | docu, s16mm, 16/9

In 1952 staat Marie-Louise Chapelle als eerste vrouw ooit op een maagdelijke top in de Himalaya. 10 jaar voordien maakte ze een radicale keuze die haar leven en het leven van haar gezin zou bepalen: zes maanden per jaar leeft ze bij haar echtgenoot en vier kinderen en de andere zes maanden trekt ze de wereld rond en beklimt ze bergen met de gids Frendo. Ze houdt dit gespleten leven gedurende 50 jaar vol, maar hoe kan het dat een vrouw haar leven zo lang in twee opdeelt en hoe gaat ze om met de gevolgen hiervan? 

   
 

DE GESCHIEDENIS VAN HET VARKEN (IN ONS)

director: Jan Vromman, in post-productie | productie: COBRA FILMS | docu, Sony F3, 16:9

Bij zeug en beer is vraatzucht niet iets waar over te oordelen valt. Maar de vraatzucht van de mens is gevaarlijk en voor het eerst in de geschiedenis misschien noodlottig. Is transitie naar een wereld met minder gulzigheid en meer respect voor mens, dier en leefomgeving mogelijk?
Om ‘het varken in ons’ te begrijpen, schrijven we de ‘geschiedenis van het varken’.

   
 

THE HERO WITH A THOUSAND FACES

director: Juliette Joffe, 2016 | productie: Mountain View | Docu, Sony F3, 16:9

Een acteur op leeftijd vraagt zich af wat zijn laatste rol zou moeten zijn. Er volgt een surreële en lyrische road trip die langzaam maar zeker een traumatrisch verleden blootlegt. Een persoonlijke historie, tussen het vertellen van een levensverhaal en het creëren van een rol in.

   
 

PASSE-PARTOUT (additional camera)

director: Tim De Keersmaecker, 2016 | productie: Zonderling | docu, Arri Amira, 16/9

   
 

Oratorium zonder Doel (additional camera)

director: Manu Riche, 2016 | productie: Riche, Riche en Riche | docu, Sony F55, 16/9

'Doel moet weg want de haven breidt uit', zo luidde het in 1965. In naam van de vooruitgang moest een deel van het polderland wijken voor de vooruitgang. Families die al generaties lang dezelfde grond bewoonden en bewerkte, moesten verhuizen. Een halve eeuw later staat Doel er nog altijd. Een 'gehavend' spookdorp na 50 jaar omstreden havenbeleid op de linker Scheldeoever. Met dokken die moeizaam gevuld geraken, en waarvan het jonste dwars door Doel zal gaan: de doodsteek.

Hoe is het zover kunnen komen? En hoeft dit nog wel. Want het probleem van Doel is het probleem van Antwerpen. Wat is de meerwaarde van nog een megadok met nog meer containers op de Antwerpse ring die al vol zit? Kan het niet anders?

   
 

ARCHIBELGE

director: Sofie Benoot/Gilles Coton/ Olivier Magis, 2015 | productie: OFFWORLD | docu, Sony F3, 16:9

Archibelge! is een 3-delige documentaireserie die een eigenzinnige kijk geeft op de manier van denken over èn de manier van leven in de alledaagse Belgische architectuur. We reizen langs het platteland, door de stad, tot aan de Belgische kust op zoek naar bijzondere bouwsels geportretteerd vanuit de mensen die ze dagdagelijks gebruiken.

   
 

MARTIN'S JOURNEY

director: Thom Vander Beken, 2013 | productie: Vredeshuis Gent | docu, HD, 16:9

Martin Wolff was the only member of his family to survive the Holocaust. He never talked about this episode in his life with any of his 7 children. Now that Martin has died his children and grandchildren will travel back to Germany and Poland to try to find out more about their (grand)father and themselves. The documentary follows the Wolff family on their journey. The film is commissioned by The Peace House in Ghent, Belgium.

   
 

1 op 10 : TANJA

director: Ellen Vermeulen, 2013 | productie: Associate Directors | docu, Panasonic HD, 16:9

"Ik leef niet in het heden maar in het verleden en in de toekomst. Maar juist omdat ik niet in het heden leef, ben ik er ook niet voor mijn kinderen. De tijd ontglipt me terwijl ik worstel met mezelf en mijn situatie. Mijn kinderen groeien op en ik sta er van op een afstand naar te kijken." 'Tanja' vertelt het verhaal van de psychische gevolgen van armoede op een gezin. Deze film maakt deel uit van een reeks van zes documentaires in opdracht van VRT.

   
 

DIKKE VRIENDEN

director: Marc Didden, 2010 | productie: Caviar | docu, XDCAM, 16:9

Documentaire uit de reeks ‘taboe’s’ van de VRT.